piatok 15. februára 2013

Podľa SPPK potrebuje Slovensko ucelenú koncepciu podpory predaja domácich výrobkov

Ďalší rozvoj domáceho agropotravinárskeho komplexu sa bude bezprostredne spájať s úrovňou predaja jeho produkcie. Keďže tá je na vnútornom trhu mimoriadne nízka, pričom nedosahuje ani 50 % z celkového objemu realizovaných potravín, Slovensko potrebuje ucelenú koncepciu podpory predaja domácich výrobkov. Podľa Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory (SPPK) sa zásadnejší obrat v predaji domácich potravín na vnútornom trhu nedá dosiahnuť iba jedným opatrením, ale cieľavedome uskutočnenou sériou systematických krokov.

„Za mimoriadne dôležitý považujeme jednotný postupu štátu i všetkých účastníkov trhu. Štát by mal zohrať koordinačnú i podpornú úlohu, ak mu na predaji domácej produkcie naozaj záleží. Preto by mal v jeho gescii vzniknúť centrálny program podpory slovenských výrobkov, do ktorého by sa zapájali aj mimovládne organizácie a samosprávne subjekty. Jeho aplikácia by podľa nášho názoru mohla prispieť k zvýšeniu dôveryhodnosti domácich výrobcov potravín v očiach spotrebiteľov a zintenzívneniu dopytu po ich produktoch“, povedal predseda SPPK Milan Semančík.

Podľa podpredsedu SPPK pre potravinárstvo a obchod Dušana Janíčka rastúce ceny potravín i aféry s ich kvalitou vyvolávajú v čoraz väčšej miere diskusie o otázkach potravinovej sebestačnosti a bezpečnosti. Hoci ešte pred niekoľkými rokmi ich neoliberálne teórie bagatelizovali a v našich podmienkach označovali za prežitky minulosti, v súčasnosti sa stávajú celosvetovými fenoménmi. Vyspelé krajiny si čoraz viac uvedomujú ich význam a tomu podriaďujú aj svoje strategické rozhodnutia. Potravinová bezpečnosť teda nie je žiadnym anachronizmom, ale celkom reálnou súčasťou moderných sociálno-ekonomických štruktúr.

„Voľný pohyb tovaru v mnohých regiónoch a krajinách, vrátane Slovenska, v čoraz väčšej miere nahradzuje domácu výrobu. Výživa ich obyvateľov sa tak v stále väčšej miere dostáva do rúk nadnárodných operátorov na úkor národných štátov. Tie potom vlastne strácajú časť svojej zvrchovanosti, čo je aj politicky nebezpečné, pretože ohrozenie ľudí hladom môže vyvolať vážne nepokoje. V našich podmienkach to síce nie je natoľko zreteľné ako v Južnej Amerike alebo Afrike, ale nízka potravinová sebestačnosť Slovenska je varovná a nikto by ju nemal prehliadať a podceňovať“, uviedol D. Janíček.

Ako upozornil M. Semančík, pomerne málo sa zatiaľ hovorí o alternatívnych formách odbytu, ktoré sa však podľa SPPK nemôžu obchádzať, ak chce Slovensko naozaj zvyšovať predaj domácich potravín na vnútornom trhu. Ide napríklad o rozvoz čerstvých potravín priamo k zákazníkovi, pravidelné organizovanie tzv. farmárskych trhov, ale napríklad aj zriaďovanie obchodných prevádzok s ponukou tovaru výhradne od miestnych, resp. regionálnych výrobcov. Všade totiž existujú určité priestory, ktoré sa v prípade záujmu miestnych podnikateľov i obecných alebo mestských samospráv môžu upraviť na miesta predaja domácich produktov. Existujú príklady, že to naozaj ide.

„Až doteraz sa viac ako 80 % potravinárskeho tovaru realizuje prostredníctvom obchodných reťazcov, čo však neznamená, že tento stav musí zostať nemenný a nemožno ponúknuť zákazníkovi aj iné formy nákupu. S tým úzko súvisí budovanie výrobno-odbytových štruktúr so skrátením odbytového reťazca k spotrebiteľovi, čo je trend, ktorý v nasledujúcom programovacom období mieni podporovať tiež Európska únia. Aj to je totiž jedna z ciest, ako vylúčiť rôzne medzičlánky a zabezpečiť, aby z realizácie potravín primerane profitovali tí, ktorí ich vyrábajú, a nielen tí, ktorí ich predávajú“, konštatoval M. Semančík.

Jedným z najdôležitejších opatrení musí byť cielená, trvalo udržateľná a komplexná propagačno-informačná kampaň o dôležitých súvislostiach kupovania domácich potravinárskych výrobkov, zameraná na všetky vrstvy a skupiny obyvateľstva. Obsahovať by mala všetky tradičné i menej tradičné podporné nástroje, vrátane výstav, prezentačných akcií zameraných na slovenské potraviny, celoštátnych alebo regionálnych spotrebiteľských súťaží. So slovenským spotrebiteľom nikto doteraz systematicky nepracoval, preto nemá pri nákupoch vždy dostatok informácií na to, aby sa mohol správne rozhodnúť.

„Toto všetko by mohol dostať do vienka odbytový - alebo podľa niektorých marketingový - fond. Myšlienku jeho zriadenia nezavrhujeme, ale naďalej sme presvedčení, že sa pre ňu musí získať čo najširší konsenzus podnikateľskej sféry, k čomu by mohli prispieť - okrem iného - aj okrúhle stoly všetkých zainteresovaných strán. Každá takáto iniciatíva môže byť úspešná iba vtedy, keď sa pre ňu podarí získať čo najväčšiu podporu spomedzi tých, ktorých sa má bezprostredne týkať“, zdôraznil D. Janíček.

Informoval tiež, že SPPK bude trvať na spoluúčasti štátu na prípadnej realizácii takéhoto projektu. Jeho činnosť by totiž mala prispieť k zvýšeniu predaja domácich poľnohospodárskych a potravinárskych výrobkov, z čoho by neprofitovali len samotní výrobcovia, ale v podobe vyššieho výberu daní a rastu zamestnanosti aj štát. Preto SPPK považuje za logické, aby sa na finančných nákladoch fondu podieľali aj verejné zdroje. Z nich sa poskytujú nemalé stimuly výrobcom v iných odvetviach, preto by sa mali nájsť aspoň určité podporné prostriedky aj na zvyšovanie predaja domácej agropotravinárskej produkcie. Nehovoriac o tom, že vláda sa vo svojom programovom vyhlásení zaviazala podporovať zvýšený predaj domácich výrobkov - okrem iného aj ich zvýšenou propagáciou.

Ing. Stanislav NEMEC, tlačový hovorca Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory

Bratislava, 15. februára 2013

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára