utorok 31. júla 2012

Čo ostalo po šrotovnom?


Predaj áut sa na Slovensku v predošlých rokoch výrazne prepadol, ale obchodníci nenadávajú.
V roku 2009 naplno prepukla hospodárska kríza a nešetrila ani automobilový priemysel. Výrobcovia a politici preto spustili operáciu šrotovné - štáty dotovali kúpu nových automobilov.
Šrotovné

 Opatrenie malo svojich zástancov aj odporcov a ani s odstupom času nepanuje zhoda na tom, či šrotovné prinieslo viac pozitív, alebo negatív. Oslovení predajcovia napriek výrazne horším výsledkom v roku 2010 a 2011 na šrotovné nenadávajú.

Prepad predaja

Jedným z argumentov kritikov bolo, že to, čo zákazníci podporení štátom minú na kúpu auta v roku 2009, bude automaticky chýbať v nasledujúcich rokoch. Prepadu predaja sa tak nemožno vyhnúť.
Slovenské štatistiky z rokov 2010 a 2011 naozaj zaznamenali výrazne menej predaných áut. V roku 2009 ľudia kúpili vyše 90-tisíc vozidiel, v roku 2011 len necelých 74-tisíc. Pozrite si tabuľku.
Na strane druhej, v celoeurópskom meradle automobilkám šrotovné pomáhalo a vďaka zvýšenému záujmu z rýchlo rastúcich ekonomík sa im v predošlých dvoch rokoch darilo.

Spoločná akcia

Práve široká spolupráca "šrotujúcich" štátov podľa jeho zástancov priniesla pozitívne výsledky aj na Slovensku.
"Šrotovné vnímam ako jedno z vtedajších opatrení, ktoré pomohlo zmierniť prepad priemyselnej produkcie v danom segmente," zhrnul vtedajší štátny tajomník ministerstva financií František Palko. 
Šrotovné, autá

"Prinieslo pre Slovensko viac pozitív a synergických efektov nakoľko slovenský automobilový priemysel je integrovanou súčasťou európskeho automobilového priemyslu," pridal sa Pavol Prepiak zo Združenia automobilového priemyslu.
Aj oslovení predajcovia hodnotia šrotovné skôr pozitívne. "Poskytlo nám čas, aby sme sa pripravili na horšie časy," poznamenal konateľ popradkého predajcu Autonova Miroslav Jevický.
Podobne sa vyjadril aj Stanislav Šuťák z Š-Autoservisu Bardejov. Poukázal však aj na to, že niekedy si auto pod tlakom "akcie" kúpili ľudia, ktorí ho reálne nepotrebovali.

V Česku dopadli lepšie

Prepad predaja, ktorý nasledoval po šrotovnom, "nepripísal" výlučne na vrub štátnej podpory ani jeho dlhodobý kritik Radovaň Ďurana z mimovládneho inštitútu INESS. Veľa však podľa neho naznačuje diane v Česku, kde šrotovné spustené nebolo.
Kým u nás sa predalo až o 30 percent menej áut, v Česku to bolo oproti rekordu z roku 2008 len o 11 percent menej.
"Šrotovné nezvyšuje bohatstvo spoločnosti, naopak, umelým zásahom vlády deformuje jeho využitie. Z pohľadu daňového poplatníka, ktorý na šrotovnom neprofitoval osobne, nemal program žiadne pozitíva," tvrdí.

Počet predaných nových áut na Slovensku:

rokpočet
201173 938
201070 951
2009*90 426
200896 897
200783 255
200678 568
200571 926
* rok, v ktorom sa uplatňovalo šrotovné
Zdroj: Združenie automobilového priemyslu.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára